VILL NI HA EN LÖPUTMANING I VÅR?

God Morgon vänner! Efter en vecka och 2 dagar i Åmål så är det nu dags att åka tillbaka till Stockholm. Ska dra igång och jobba i veckan och börja planera och förbereda alla projekt som kommer i vår. Wiii.

Har funderat lite på veckans utmaning och kollat igenom era önskemål och många av er vill ha mer konditionsutmaningar. Har därför funderat lite på att dra ihop en 10 veckors löparutmaning med ett intervallupplägg. Har man aldrig sprungit tidigare i sitt liv eller är i dålig form så ska man efter 10 veckor kunna springa 30 min i sträck utan att stanna. Är man redan en van löpare så kan man använda intervallerna till att maxa och utmana pulsen ordentligt.

Så nu är min fråga till er, skulle ni vilja att vi kör en sådan 10 veckors löputmanig? Vill ha minst 50 svar om den ska bli av så kommentera nedan 🙂

.

Kan man av någon anledning inte springa kan man anpassa utmaningen till tex. cykel eller crosstrainer.

ÖVNING FÖR LÄNDRYGGEN

Idag har jag en redig träningsvärk i ländryggen efter övningen nedan. Den ser inte så jobbig ut men utför man den rätt så ska det bränna riktigt galet mycket!

1. Ställ in så att kudden slutar lite under naveln. Det de flesta gör fel är att ha kudden för lågt ner så den slutar i skrevet. Har man den för långt ner kommer man koppla in rumpan och inte få lika bra kontakt med ryggen. Korsa armarna och låt dem hänga ner avslappnat som en tyngd.

2. Börja vik in hakan och rulla sakta ner kota för kota. 

3. Rulla inte hela vägen ner så du släpper allt och bara hänger utan håll bålen anspänd hela tiden och rulla upp samma väg kota för kota till utgångsläge. När du börjar att rulla upp så pusha naveln in och bak mot ryggraden.

Jag brukar köra 15×3 på denna övningen, men har man aldrig gjort den innan kan det vara riktigt tungt. Känner man att man tappar tekniken och inte kan hålla bålen anspänd så bör man avbryta och vila för att sedan köra ett nytt set då det kan vara risk att skada ryggen vid fel teknik. Börja på din nivå och öka sedan med en repetition/vecka.

Övningen tränar hela ryggen men framförallt nedre delen.

HUR SLUTAR JAG RÄKNA KALORIER?

Har du någonsin hållt på och vägt och räknat din mat? Jag räknar ALL mat och kan uppskatta väldigt bra även när jag äter hos andra, det är sjukt jobbigt och tar så mycket tid och är inte givande på NÅGOT sätt. Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om hur man slutar väga sin mat? Just nu har jag gått ner 10 kg och är inte alls stor är väldigt lång och väger 60 kg och rädd för att inte våga sluta dieta… har du några tips? min kropp kan knappt känna hunger eller mättnad, det är bara kcalkcalkcal som krestar i mitt huvud 🙁 hjälp mig bästa Ida!

SVAR: Hej fina du! Att strikt börja räkna kalorier är alltid något jag avråder från då det oftast slutar med att man hamnar i onda cirklar så som du nu har gjort. Jag skulle verkligen råda dig till att söka hjälp så fort du kan innan det går längre. Jag själv har haft en form av ätstörning men har aldrig fastnat i att strikt räkna kalorier utan jag var mer fast i att försöka äta extremt nyttigt och kolhydratsfattigt. Jag sökte faktiskt aldrig hjälp för mina ätstörningar utan bestämde mig bara en dag att ”FAN IDA vad håller du på med? Skada din kropp på detta viset är inte ok! Du vet bättre!”. Jag tvingade mig själv att sluta kolla på innehållsförteckningen på allt och la till ”förbjudna produkter” i varje måltid och käkade maten utan att försöka tänka så mycket. Eftersom jag tränade så kopiöst mycket just då (pluggade på Balettakademien och dansade 6-8 timmar/dag) så tryckte jag alltid i mig en extra portion fast jag egentligen var mätt bara för att vara på den säkra sidan. Självklart tog det emot men jag hade bestämt mig för att bli frisk och sluta skada min kropp och när jag har bestämt mig för något så blir det så.

När jag helt plötsligt fick den energi jag behövde så mådde jag så mycket bättre och ångesten jag haft innan försvann eftersom jag mådde bättre. Så det går att bli frisk själv men jag rekommenderar ändå att ta kontakt med någon du kan prata med.

Äter man bra och hälsosam mat så behöver man inte räkna kalorier. Så bestäm dig för att sluta räkna och försöka skaffa ett mer avslappnad attityd till mat. En regel som jag gillar är att gå efter 80/20. Ät 80% bra, nyttig och näringsrik mat så kan du äta vad f*n du vill de andra 20%.

Tänk vad många timmar du slösar på att hålla på att väga, mäta och tänka på mat! Lägg de timmarna på något roligt istället och bort med alla dumma tankar. Mat är ditt bränsle för att kroppen ska fungera så du kan leva varje dag. Ge den det den behöver och lyssna på den! Känner att jag blev lite flummig här nu men hoppas mitt budskap kommit fram. Ta hand om dig!

Kram Ida

bloglovin
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!